Zacznijmy od podstaw, czyli jaki rozmiar opon wybrać?
Spora część kierowców zna średnicę kół swojego samochodu. Ta wiedza jednak nie wystarczy, aby dobrać opony właściwie. Co z tego, że wiemy, że potrzebne nam np. opony zimowe siedemnastki, skoro po wejściu na stronę www.sklepopon.com/opony/zimowe/17-cali widzimy oznaczenia rozmiarów zapisane jako 225/55 R17, 205/50 R17, 215/45 R17 i wiele, wiele innych – najprawdopodobniej tylko jeden z nich będzie dopasowany do naszego samochodu. Każda z liczb oznacza inny parametr opony, a średnica, jak widać po liczbie 17, jest dopiero na końcu zapisu.
No dobrze, a jak sprawdzić, jaki rozmiar jest przeznaczony do mojego auta? W tym celu wystarczy zajrzeć do instrukcji pojazdu lub odnaleźć naklejkę znamionową, na której wymienione są wszystkie rozmiary kompatybilne z naszym autem. Taka naklejka jest umieszczana zwykle na słupku przy fotelu kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. W niektórych autach można ją znaleźć przy progu drzwi kierowcy lub w bagażniku.
Jeżeli zatem na naklejce widzimy, że dopasowane opony 17 cali mają rozmiar 225/50 R17, to należy ich szukać na stronie www.sklepopon.com/opony/zimowe/225/50/r17. Pierwsza liczba 225 to po prostu szerokość bieżnika w milimetrach. 50 oznacza wysokość ściany bocznej – to wartość wyrażona w procentach od szerokości, czyli w tym wypadku ściana boczna ma 112,5 mm. Litera „R” nie pochodzi od słowa „rozmiar”, a oznacza ona radialną konstrukcję szkieletu opony. Na końcu zapisu znajduje się oczywiście średnica felgi, do której dana opona jest przeznaczona, czyli w tym wypadku jest to nasza „siedemnastka”.
Oprócz rozmiaru należy zwrócić uwagę na indeksy nośności i prędkości
Zaraz za zapisem określającym rozmiar opony, pojawiają się symbole oznaczające indeks nośności oraz prędkości – są one widoczne zarówno na oponach, jak i w instrukcji czy na naklejce znamionowej. W efekcie cały zapis rozmiaru może przyjąć formę np. 225/50 R17 94H lub 225/50 R17 98V. Co to dokładnie oznacza? Liczba określa indeks nośności, czyli wytrzymałość opony na obciążenie – przykładowy indeks 94 to 670 kg, a 98 to 750 kg. Indeks nośności nie może być niższy od tego, który jest wymagany w samochodzie. Zbyt niski indeks stwarza znaczne ryzyko uszkodzenia ogumienia w trakcie jazdy. Można natomiast zdecydować się na wyższy indeks nośności, ale ma to swoje plusy i minusy. Do zalet można zaliczyć poprawę stabilności podczas szybkiej jazdy, a wśród wad można wymienić niższy komfort jazdy i większe opory toczenia.
Indeks prędkości określa natomiast prędkość maksymalną, z jaką dane opony mogą się poruszać. Dla przykładowego indeksu H jest to 210 km/h, a indeks V to 240 km/h. Nie należy jednak sugerować się tym, że i tak nie jeździmy tak szybko – indeks prędkości definiuje wytrzymałość opony również przy niższych prędkościach. Dlatego najlepiej postawić na dokładnie taki indeks, jaki sugeruje producent.
W przypadku opon zimowych, polskie prawo dopuszcza nieznaczne obniżenie tego indeksu – o maksymalnie dwa w dół od zalecanego i nie niżej niż do indeksu Q (160 km/h). Opony o niższym indeksie są bowiem lżejsze i mogą ułatwić jazdę na śniegu. Specjaliści nie zalecają jednak obniżania indeksu prędkości opon zimowych o więcej niż 1 stopień, gdyż obniża to inne parametry. Przy obniżeniu indeksu prędkości opon zimowych, należy umieścić w widocznym miejscu na desce rozdzielczej naklejkę, która przypomina o tym, że indeks jest niższy. Zastosowanie wyższego indeksu prędkości jest możliwe – tak jak w przypadku indeksu nośności może to korzystnie wpłynąć na właściwości jezdne, ale wiąże się z wyższymi kosztami.
Postępując według powyższych zasad można mieć pewność, że nasze opony będą dopasowane do auta właściwie. Dzięki temu można wejść na www.sklepopon.com/opony/zimowe i bez problemu dobrać zimówki, które spełnią zarówno wszystkie wymagania naszego auta, jak i przepisy drogowe obowiązujące w Polsce. To z kolei przełoży się na komfort jazdy, bezpieczeństwo podróżowania, i pozwoli z satysfakcją korzystać z samochodu.
Redakcja portalu podkarpacieLIVE nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść komentarzy. Każdy użytkownik reprezentuje własne poglądy i opinie biorąc pełną odpowiedzialność za ich publikację.