2024-07-17 19:40:12

Pomyłka może być kosztowna i kłopotliwa – co trzeba wiedzieć przed zakupem opon?

Dobór opon dopasowanych do samochodu to kwestia kluczowa dla bezpieczeństwa jazdy. Źle dobrany rozmiar sprawia, że samochód zachowuje się nieprzewidywalnie – np. systemy bezpieczeństwa aktywują się niepotrzebnie i ograniczają moc silnika, a wskazania prędkościomierza stają się przekłamane. Aby uniknąć problemów, warto wiedzieć, jak dobrać opony przeznaczone do użytku w naszym aucie. Dzięki temu można uniknąć dodatkowych kosztów i straty czasu na niepotrzebne wyjazdy do wulkanizatora oraz na zwrot źle dobranych opon.

Zacznijmy od podstaw, czyli jaki rozmiar opon wybrać?

Spora część kierowców zna średnicę kół swojego samochodu. Ta wiedza jednak nie wystarczy, aby dobrać opony właściwie. Co z tego, że wiemy, że potrzebne nam np. opony zimowe siedemnastki, skoro po wejściu na stronę www.sklepopon.com/opony/zimowe/17-cali widzimy oznaczenia rozmiarów zapisane jako 225/55 R17, 205/50 R17, 215/45 R17 i wiele, wiele innych – najprawdopodobniej tylko jeden z nich będzie dopasowany do naszego samochodu. Każda z liczb oznacza inny parametr opony, a średnica, jak widać po liczbie 17, jest dopiero na końcu zapisu.

No dobrze, a jak sprawdzić, jaki rozmiar jest przeznaczony do mojego auta? W tym celu wystarczy zajrzeć do instrukcji pojazdu lub odnaleźć naklejkę znamionową, na której wymienione są wszystkie rozmiary kompatybilne z naszym autem. Taka naklejka jest umieszczana zwykle na słupku przy fotelu kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. W niektórych autach można ją znaleźć przy progu drzwi kierowcy lub w bagażniku.

Jeżeli zatem na naklejce widzimy, że dopasowane opony 17 cali mają rozmiar 225/50 R17, to należy ich szukać na stronie www.sklepopon.com/opony/zimowe/225/50/r17. Pierwsza liczba 225 to po prostu szerokość bieżnika w milimetrach. 50 oznacza wysokość ściany bocznej – to wartość wyrażona w procentach od szerokości, czyli w tym wypadku ściana boczna ma 112,5 mm. Litera „R” nie pochodzi od słowa „rozmiar”, a oznacza ona radialną konstrukcję szkieletu opony. Na końcu zapisu znajduje się oczywiście średnica felgi, do której dana opona jest przeznaczona, czyli w tym wypadku jest to nasza „siedemnastka”.

Oprócz rozmiaru należy zwrócić uwagę na indeksy nośności i prędkości

Zaraz za zapisem określającym rozmiar opony, pojawiają się symbole oznaczające indeks nośności oraz prędkości – są one widoczne zarówno na oponach, jak i w instrukcji czy na naklejce znamionowej. W efekcie cały zapis rozmiaru może przyjąć formę np. 225/50 R17 94H lub 225/50 R17 98V. Co to dokładnie oznacza? Liczba określa indeks nośności, czyli wytrzymałość opony na obciążenie – przykładowy indeks 94 to 670 kg, a 98 to 750 kg. Indeks nośności nie może być niższy od tego, który jest wymagany w samochodzie. Zbyt niski indeks stwarza znaczne ryzyko uszkodzenia ogumienia w trakcie jazdy. Można natomiast zdecydować się na wyższy indeks nośności, ale ma to swoje plusy i minusy. Do zalet można zaliczyć poprawę stabilności podczas szybkiej jazdy, a wśród wad można wymienić niższy komfort jazdy i większe opory toczenia.

Indeks prędkości określa natomiast prędkość maksymalną, z jaką dane opony mogą się poruszać. Dla przykładowego indeksu H jest to 210 km/h, a indeks V to 240 km/h. Nie należy jednak sugerować się tym, że i tak nie jeździmy tak szybko – indeks prędkości definiuje wytrzymałość opony również przy niższych prędkościach. Dlatego najlepiej postawić na dokładnie taki indeks, jaki sugeruje producent.

W przypadku opon zimowych, polskie prawo dopuszcza nieznaczne obniżenie tego indeksu – o maksymalnie dwa w dół od zalecanego i nie niżej niż do indeksu Q (160 km/h). Opony o niższym indeksie są bowiem lżejsze i mogą ułatwić jazdę na śniegu. Specjaliści nie zalecają jednak obniżania indeksu prędkości opon zimowych o więcej niż 1 stopień, gdyż obniża to inne parametry. Przy obniżeniu indeksu prędkości opon zimowych, należy umieścić w widocznym miejscu na desce rozdzielczej naklejkę, która przypomina o tym, że indeks jest niższy. Zastosowanie wyższego indeksu prędkości jest możliwe – tak jak w przypadku indeksu nośności może to korzystnie wpłynąć na właściwości jezdne, ale wiąże się z wyższymi kosztami.

Postępując według powyższych zasad można mieć pewność, że nasze opony będą dopasowane do auta właściwie. Dzięki temu można wejść na www.sklepopon.com/opony/zimowe i bez problemu dobrać zimówki, które spełnią zarówno wszystkie wymagania naszego auta, jak i przepisy drogowe obowiązujące w Polsce. To z kolei przełoży się na komfort jazdy, bezpieczeństwo podróżowania, i pozwoli z satysfakcją korzystać z samochodu.

Czytaj także

Komentarze

Komentarze: 0

Rozwiąż działanie =

Redakcja portalu podkarpacieLIVE nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść komentarzy. Każdy użytkownik reprezentuje własne poglądy i opinie biorąc pełną odpowiedzialność za ich publikację.

Czytaj następny news zamknij