Popularność zakupów online - racjonalność czy trend?
Dla wielu właścicieli sklepów, zaistnienie w Internecie jest też stosunkowo tańsze niż na przykład utrzymywanie sieci sklepików galeriach handlowych. Zwłaszcza w takich niepewnych czas jak obecna epidemia COVID-19. Jak to jednak jest z samymi kupującymi? Czy robimy zakupy przez Internet z racjonalnych powodów czy też daliśmy się po prostu ponieść wielkiej modzie? Przeczytaj nasz artykuł a sam z pewnością szybko wyrobisz sobie na ten temat zdanie.
Główne plusy zakupów przez Internet
- wygoda;
- liczne promocje;
- możliwość szybkiego porównania cen;
- zero tłumów i kolejek;
- nie ma znaczenia odległość od sklepów;
- oszczędność czasu;
- dostawa pod drzwi.
Wygoda jaką dają zakupy online jest naturalnie nie do oceniania. Nie musisz planować godziny, w której zrobisz zakupy, nie musisz wsiadać do auta, nie ma znaczenia z jakiego kraju chcesz kupić towar. Jesteś Panem swoich własnych pór.
Co więcej, wielkim plusem są też ceny. W Internecie, gdzie nie masz kontaktu z fizycznym towarem, liczą się przede wszystkim ceny - wielu z nas trafia na strony internetowe danych sklepów po przejrzeniu ofert w popularnych porównywarkach cen, tak aby natrafić na “najlepszą okazję”. W fizycznym świecie, raczej po prostu wzięlibyśmy pierwszą rzecz, która spełnia nasze oczekiwania zamiast iść do kolejnych 10 sklepów sprawdzić czy dany produkt nie będzie tam nieco tańszy.
Główne minusy zakupów przez Internet
- negatywne skutki dla środowiska w wyniku częstego wysyłania pojedynczych paczek
- opóźnienia w transporcie i zniszczenia zakupów
- ryzyko zostania oszukanym (fałszywe sklepy, które oferują inne produkty niż na zdjęciach lub nigdy nie wysyłają towarów)
- brak doradztwa na miejscu
- brak możliwości przymierzenia
- zwroty często się nie opłacają
- rzadko kiedy wiesz, co naprawdę kupujesz
- wsparcie raczej większych sieci, niż małych, lokalnych sklepików.
Kilka z powyższych minusów jest dość łatwych i nie musimy ich tłumaczyć. Warto jednak wspomnieć o tym, że pojedyncze paczki z zakupami, jakie zamawiasz to nie gry hazardowe online za darmo w Internecie, gdzie po prostu możesz się przyjemnie rozerwać i nikogo to nie kosztuje. Kosztuje to mocno środowisko, bo jednak dostawy do sklepów offline emitują znacznie mniejszy ślad węglowy niż setki kurierów, o produkcji kartonów do opakowań już nie wspominając.
Innymi sporymi minusami jest brak fizycznego kontaktu z produktem przez co rzadko wiesz, co naprawdę kupujesz. Czy to jest właśnie ten kolor, o którym myślę? Jaka ta tkanina jest w dotyku? Czy rozmiar M będzie mi dobry? Są to stosunkowo częste pytania, jakie zadaje sobie każdy zakupowicz online. Do tego dochodzi jeszcze brak doradztwa w postaci Pani w sklepie, która po prostu podejdzie i zapyta czy czegoś szukasz albo doradzi Ci coś o czym byś nie pomyślał.
I na koniec, jeden z minusów, który łatwo przeoczyć. Choć wydaje się, że lokalni sprzedawcy jakoś tam sobie radzą z promocją w Internecie dzięki np. social mediom, to prawda jest taka, że często nie mają oni szansy przebicia się z wielkim sieciami, mający do dyspozycji miliony na kampanie reklamowe. Wbrew pozorom, na ulicy czy w galerii po prostu byś ich zauważył. W Sieci może to nigdy nie mieć miejsca, zwłaszcza że często ich ceny nie mogą konkurować z cenami wielkich dystrybutorów. W ten sposób ginie tzw. “mały biznes”.
Podsumowanie plusów i minusów zakupów online
Spójrz na szybkie porównanie wad i zalet zakupów przez Internet:
Plusy | Minusy |
+ wygoda + liczne promocje + możliwość szybkiego porównania cen + zero tłumów i kolejek + nie ma znaczenia odległość od sklepów + oszczędność czasu + dostawa pod drzwi |
- negatywne skutki dla środowiska w wyniku częstego wysyłania pojedynczych paczek - opóźnienia w transporcie i zniszczenia zakupów - ryzyko zostania oszukanym - brak doradztwa na miejscu - brak możliwości przymierzenia - zwroty często się nie opłacają - rzadko kiedy wiesz, co naprawdę kupujesz - wsparcie raczej większych sieci, niż małych, lokalnych sklepików |
Redakcja portalu podkarpacieLIVE nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść komentarzy. Każdy użytkownik reprezentuje własne poglądy i opinie biorąc pełną odpowiedzialność za ich publikację.